top of page

Recensie | Mistborn serie van Brandon Sanderson

Mistborn, een van de bekendste series van Brandon Sanderson, is een adult fantasie serie die ook zeer geschikt is voor YA lezers. Tenminste, zo wordt de serie alsmaar beschreven. Persoonlijk ben ik het hier niet zo mee eens. Er is weliswaar een YA protagonist, dit wil niet meteen zeggen dat het ook een YA geschikt boek is.


Where ash falls from the sky, and mist dominates the night, evil cloaks the land and stifles all life. Criminal mastermind Kelsier teaches Allomancy, the magic of metals, to another Mistborn, urchin Vin 16. The unlikely heroine is distracted by rich Venture heir Elend. Can Kelsier's thieving crew take on the tyrant Lord Ruler and bring back colour to their world?

De serie focust vanaf boek twee heel erg op de politieke invloeden en machten. Persoonlijk vind ik dit geweldig, maar als je niet zo van politieke fantasy boeken houdt, zou ik deze serie toch echt een stuk minder snel aanraden. Het heeft een prachtig einde, het is emotioneel meeslepend en ik kon alle drie de boeken niet neerleggen, zo spannend was het. Maar ik ben ook eerlijk, in boek twee is er een heel lang midden dat echt alleen over politiek gaat. Als ik er niet van hield, was ik er niet doorheen gekomen.


De serie focust ook heel erg op informatie vooraf hinten en die pas veel later gebruiken. Dit is ook iets wat we normaal een stuk minder bij YA zien. Er komt zo veel informatie op je af en er gebeurt heel weinig. Niet dat de boeken saai zijn, absoluut niet. Maar ik zou ze zeker wel langdradig noemen.


Samengevat, ik vind het niet per se een boek dat geschikt is voor elke YA reader. Vind je echter langdradigheid niet zo erg en hou je wel van politieke spanningen in je fantasy boeken? Lees deze boeken dan alsjeblieft. Het zijn een van de beste boeken die ik ooit heb gelezen. En dat komt voornamelijk door het geweldige einde...

0 comments

Recent Posts

See All

Recensie | Truthwitch van Susan Dennard

Je zou denken dat ik ondertussen weet dat ik niet alle boeken zou moeten kopen voordat ik de serie ook echt heb gelezen. Maar helaas... On a continent ruled by three empires, some are born with a “wit

bottom of page