top of page

Naar Londen voor Jay Kristoff, auteur van Nevernight

Updated: May 12, 2020


Afgelopen week ben ik voor de verschijning van het nieuwe boek van Jay Kristoff, Darkdawn, naar Londen gereisd. Er was een speciaal event voor deze nieuwe verschijning, waar hij geïnterviewd werd door niemand minder dan Samantha Shannon.


's Ochtends vroeg vertrok mijn vlucht vanuit Keulen naar Londen. Vier uur 's nachts was ik vertrokken, dus je kan je voorstellen hoe doodmoe ik die dag in Londen liep... Ik kon pas om 4 uur inchecken in mijn hotel, dus het eerste wat ik wilde doen was naar Goldsboro Books, een boekenzaak met allemaal gesigneerde eerste edities. Terwijl ik daar mijn ogen aan het uitkijken was, kwam opeens niemand minder dan Jay Kristoff binnengelopen. Er was verder niemand in de winkel, dus ik had ontzettend veel geluk en heb een tijdje met hem kunnen praten. Hij was super chill en aardig, en ik heb ook nog even een foto met hem mogen maken. Jeetje wat is die man lang zeg.




Hij was onder de indruk dat ik speciaal voor hem naar Londen toe was gevlogen, al was ik bij het event echt niet de enige. Ik heb er zo veel mensen gezien die speciaal voor hem naar Londen toe kwamen.

Ook had ik nog het geluk dat ze bij Goldsboro Books de speciale editie van Kingdom of Souls al klaar hadden liggen, die ik een tijdje eerder al had besteld. Mijn bestelling was nog niet verzonden, dus ik mocht het boek alvast meenemen! Wat een prachtig boek... Ook kocht ik er een prachtige gesigneerde eerste editie van Blood of an Exile van Brian Naslund.



Later die dag ben ik verder gaan rondkijken in Waterstones en Forbidden Planet. Wauw, wat hebben ze daar veel gesigneerde edities! Ik heb misschien weer wat te veel boeken gekocht... Dark Age van Pierce Brown, Vow of Thieves van Mary Pearson, Grey Sister en Holy Sister van Mark Lawrence en The Kingdom of Copper van S. A. Chakraborty. En dan had ik nog The Bone Season en vijf boeken van Jay Kristoff bij... Ik heb in Londen bijna alleen maar met boeken gesleept.



Om half zes waren we bij St James kerk vlakbij Piccadilly voor het event dat om zeven uur zou beginnen. Bijna iedereen had wel 3 boeken bij, het maximale aantal dat je mocht laten signeren. Ik zag veel Nevernight, wat te verwachten is voor de verschijning van het derde boek, en Illuminae. Ik was zo ongeveer de enige die de oudere boeken van hem bij had, Stormdancer, Kinslayer en Endsinger. De Illuminae serie is natuurlijk ook een stuk populairder, dus ik snap heel goed dat de meeste mensen die boeken bij hadden.

Om zes uur mochten we gelukkig al naar binnen. Daar kreeg ik de prachtige Waterstones editie van Darkdawn. Ik was origineel meer fan van de Amerikaanse covers, als een van de enige, maar wauw wat zijn de UK covers mooi! Ik ben overtuigd, al krijg ik de eerste twee nooit meer in hardcover. Heb je gezien dat die voor meer dan 1000 euro verkocht worden nu? Zelfs een voor meer dan 3000!

Het event begon en Samantha Shannon deed het interview prachtig. Het voelde heel gezellig en knus, ook al zaten we met z'n allen in een grote kerk. Het ging gelukkig ook niet alleen maar over Nevernight, maar ook over Jays nieuwe boek, Empire of the Vampire dat verwacht wordt in 2020. Na het interview begon de signeersessie. Wat een rij... Waterstones had dat iets beter kunnen regelen, maar misschien kunnen we het daar beter niet over hebben.



Anderhalf uur nadat iedereen officieel al weg had moeten zijn was ik aan de beurt. Jay herkende me nog en was ontzettend aardig. Hij gaf me nog een paar andere boekentips, personaliseerde mijn kopie van Nevernight, en nam toch nog even de tijd om te praten.



0 comments

Recent Posts

See All

Recensie | Truthwitch van Susan Dennard

Je zou denken dat ik ondertussen weet dat ik niet alle boeken zou moeten kopen voordat ik de serie ook echt heb gelezen. Maar helaas... On a continent ruled by three empires, some are born with a “wit

bottom of page